среда, 11 марта 2015 г.

ІННОВАЦІЙНІ ФОРМИ РОБОТИ ШКІЛЬНОЇ БІБЛІОТЕКИ


Бібліотека, як один з важливих структурних підрозділів школи, не може стояти осторонь цих завдань. Ні в кого не визиває сумнівів той факт, що бібліотечна система потребує докорінних змін, реорганізації в сучасний бібліотечно-інформаційний центр. Останнім часом все наполегливіше впроваджуються експериментальні програми (наприклад: «шкільні бібліотечно-бібліографічні знання», «Шкільний бібліотечно-інформаційний центр» та ін.). Тому інноваційні форми роботи в шкільній бібліотеці повинні сьогодні стати явищем повсякденним, звичайним.
Індивідуальна робота з читачами теж не обходиться без інноваційних зрушень. Тепер поряд з анкетуванням, аналізом ідуть тестування, аудіювання. Для учнів 5-6 класів вводиться така форма роботи, як «листок- питання». При видачі на абонементі книг додому майже кожному читачу вручається такий листок. Наприклад:
Ця форма допомагає відраз зрозуміти, чи читав читач книгу, як він зрозумів прочитане. Адже бесіди про прочитане під час перерви - це майже неможлива річ.
Велике значення в розвитку культури читання має проведення бібліотечних уроків. Адже саме через них бібліотекар надає читачам найбільше інформації про книгу, бібліотеку. Добре, коли ці уроки мають нетрадиційну форму. Наприклад:
-          Урок-практикум «Як з'явилося письмо» (5 класи).
-         Гра-інформина «Світ бібліотеки» (7-8 класи).
-         Круглий стіл «Я - читач» (10-11 класи).
Останні роки дуже велике місце в нашому ліцеї займає участь ліцеїстів в різних обласних та всеукраїнських конкурсах. В них приймає участь біля 80% учнів. Це такі конкурси, як:
«Левеня»
«Медвежонок»
«Колосок»
«Кенгуру»
«Хочу все знати» (ліцейський інтелектуальний марафон)
Всеукраїнський конкурс української мови ім. П. Яцика та ін.
В період проведення конкурсів оформлюється виставка книг «Готуємося до конкурсу ...». В цей час ліцеїсти відвідують заходи в бібліотеці. Наприклад:
-   хвилинки-цікавинки: «Світ живої природи»;
«На математичній орбіті» та ін.
-          презентації книг по темі конкурсу:
-          «Атлас тварин світу»;
«Пословицы и поговорки русского народа» та ін.
Особливою популярністю в ліцеї в останні роки користується Всеукраїнський конкурс «Найкращий читач України» для 6-7 класів. Серед учнів цієї категорії спочатку проводиться анкетування з послідуючим аналізом. Потім проходить відбір учасників в кожному класі. На загальному турі проходить відкриття конкурсу за участю адміністрації, вчителів, батьків дітей. На цей період у зв'язку з мізерністю книжкового фонду сучасної літератури для учнів 6-7 класів через МБА (міжбібліотечний абонемент)

замовляємо книжки з дитячих бібліотек міста. Оформлюється книжкова виставка «Книги міста - наші гості». Переможці конкурсу обов'язково проводять для учнів 5-7 класів театралізовані творчі звіти. В цьому році в нашому районі І місце зайняла наша учениця Ревенко Євгенія (6-А клас).
Переможці конкурсів нагороджуються цінними подарунками на Весняному балі в ліцеї. Дивлячись сучасне телебачення ми чітко розуміємо, що конкурувати в проведенні феєричних, інтерактивних шоу бібліотека не може. Але нам під силу користуючись перевіреними часом та новітніми формами масової роботи зацікавити читачів книгою, журналом чи газетою. Більшість інноваційних форм мають креативне направлення, тобто творчої участі учасників заходу.
Сьогодні ми з вами розглянемо декілька інноваційних форм масової роботи.
Найпопулярнішою інноваційною формою є «Презентація». В основному
ми презентуємо нові книги, які тільки з'явилися на полицях нашої бібліотеки. «Презентація» - це рекомендація, знайомство, виставка. В залежності від того, яку книгу ми презентуємо обирається і форма представлення. Наприклад, якщо ми презентуємо дитячу енциклопедію «Планета Земля», то найбільш приємливою формою буде щось на зразок усного журналу. Якщо ж ми презентуємо художню книгу, то обов'язковим елементом є елемент театралізації. Така презентація називається «Театр книги». Наприклад: «З української старовини» «Амазонки Дніпра»
«Казки школи радості» (по творам О. Сухомлинського)
Презентація має такі елементи: знайомство з автором та його творчістю, розкриття сюжету (різними формами), огляд літератури або виставки автора.
Дуже цікавою формою є презентація періодичних видань. Якщо школа має можливість виписати якийсь новий журнал чи газету, обов'язково проведіть представлення цієї новинки.
Це можуть бути такі журнали:
«Колосок»
«Клас»
«Юний натураліст»
«Юний технік»
«Пізнайко»
«Cool» та інші
Презентацію треба розпочинати з історії виникнення журналу чи газет. Зміст розкривається по рубриках розміщених в періодичному виданні. Кожна рубрика представлена різними формами.
Цікавою інноваційною формою є «Диліжанс». Ви знаєте, що це багато
містка карета. Цей захід може бути історичним, літературним, художнім і так далі. Розповідь тут піде про декількох видатних людей, музичних чи художніх творів. Наприклад:
«Лицарі козацької звитяги» (про гетьманів України)
«Сучасна українська фантастика»
«Художники ренесансу»
«Видатні вчені України»
«Творці чарівних казок»
Цікавою формою є також «Диптих». «Диптих» - від грецького
«складений у двічі». Цей захід складається з двох частин, але об'єднується однією темою.
Наприклад:
1)       літературно-поетичний диптих «Що двигає сонце і світила» (любов у житті видатних людей)
1  частина - історії кохання
2  частина - поетична сторінка
2)          літературно-кінематографічний диптих «Довженко - письменник і митець»
1  частина - огляд-діалог творів Довженка
2  частина - історія зйомок фільмів, розповідь про акторів та інші
За такою ж схемою може бути розроблено й «Триптих», Наприклад:
«Жінки в житті Олександра Пушкіна»
1  частина - знайомство з героїнями
2   частина - поетична сторінка
3  частина - ескізи героїнь віршів намальовані рукою Пушкіна.
Не менш цікава інноваційна форма - «Колаж». В переводі з французької
мови це означає «наклеювати» на будь-яку основу матеріали, які відрізняються формою та змістом. Це захід комплексний, тобто передбачає використання таких форм, як вікторина, гра, етюд, нюанс, діалог-огляд та інші. «Колаж» може бути історичним, літературним, художнім. Наприклад:
1) літературно-художній колаж «Твої таланти, Криворіжжя»:
1  частина - музично-поетична композиція «Поезії легке перо»
2  частина - «Рандеву» з театралом
3  частина - художній вернісаж
А ось тематичний «колаж» відрізняється від попередніх тим, що має обмежену тематику. Наприклад: «Мої права і обов'язки» «Ні - наркотикам» «СНІД: зупинимо смерть!»:
-         бесіда-діалог з фахівцем
-         прес-перегляд «Біль серця нашого»
-         конкурс плакатів-застережень
-         анкетування «Що я знаю про СНІД»
Цікавий інноваційний захід «Рандеву».  Рандеву - це лірична
зустріч закоханих чи друзів. Тому ця форма має бути ліричною, романтичною. За звичай на рандеву запрошують людей мистецтва та
літератури. Наприклад:
«Життя, палаюче як зірка» (зустріч з криворізькою поетесою Г. Стеценко) «Пікасо: життя для Гала»
Дуже актуальна форма «Година пік». Це поняття найбільшого напруження в роботі, суспільстві. Проводиться як зустріч з людиною неординарною, видатною, яка своїми поглядами, вчинками привертає увагу багатьох людей. Такі люди є в кожному місті. Також ця форма може бути представленою у вигляді дискусії, круглого столу. Зазвичай запрошують фахівців які обговорюють якусь актуальну проблему. Наприклад:
Круглі СТОЛИ: «Гральні автомати і діти»
«Сучасне телебачення: за і проти» та інші.
Також актуальна форма «Діалог-огляд». Цією формою ми можемо більш глибоко розкрити яку-небудь тему. Проводять діалог-огляд дві людини. Це бібліотекар і фахівець в якійсь області знань. Бібліотекар проводить огляд книг, періодичних видань, ілюстрацій, а фахівець дає більш детальну інформацію. Наприклад:
«Чи легко бути молодим» (бібліотекар + психолог)
«Голодомору чорна тінь» (бібліотекар + вчитель історії)
«Шкідливі звички: правда і домисли» (бібліотекар + медичний працівник)
«Безкомпромісний правдолюб Іван Багряний» (бібліотекар + вчитель
української літератури)
Цікавими формами є інноваційні заходи невеликого об'єму. Час їх проведення може бути всього 5-20 хвилин. Серед них:
«Етюд» - невеличкий літературний, художній або музичний твір. Наприклад:
«Осінь стелить листям стежку» «Чарівна посмішка Джоконди» «Місячна соната»
«Дайджест» - стислий огляд. Підбираються книги, статті з газет
та журналів, виділяються цікаві епізоди, цифри, дати, цитати з однієї теми. Наприклад:
«Глибина чорного болю»
«Афганістан болить в моїй душі»
«Через терни до зірок» (до Дня незалежності України)
«Нюанс» - різниця в чому-небудь, несподіваний відтінок. Як невеличку форму можна використовувати як елемент великого заходу. Наприклад:
-        «М. Бажан - відомий український поет, але небагато хто знає, що він був одним з кращих перекладачів на українську мову».
-        «Всі добре знають Льюіс Керролл, як письменника, адже всі з дитинства зачитувалися «Алісою в країні чудес». А чи знаєте ви, що Керролл відомий математик?» і так далі.
«Хвилинки - цікавинки» - невеличкі цікаві повідомлення, які також застосовують в комплексних заходах. Хоча вони можуть існувати, як окрема форма цікавої інформації. Наприклад: Бібліотечний урок «Як до нас пришла книга» «Хвилинка-цікавинка»:
-        найменша книга в світі
-        найменша бібліотека в світі
-        найтяжчі книги
В цій консультації ми познайомилися з цікавими та актуальними інноваційними формами роботи бібліотеки. Та це не означає, що ми назвали їх всі. Все залежить від нашої фантазії та бажання шукати щось нове, незвичайне. Час та розвиток суспільства самі підкажуть нам нові форми та засоби роботи з читачами.

Комментариев нет:

Отправить комментарий